4 Mart 2015 Çarşamba

Yönetim Bilimleri İçerisinde Örgütsel Psikolojinin Yeri



Sosyal Antropoloji İle İlişkiler
Sosyal antropoloji, toplumları tüm kuruluşlarıyla birlikte ele alır, toplum içinde çeşitli kültürlerin, birey, grup ve örgütlerin etkileşiminde oynadığı rolü araştırır ve bu toplumsal doku içinde her toplumun kendine özgü davranışlarını, alışkanlık, gelenek ve yeteneklerini inceler.

Sosyal antropoloji, işletmelerin kuruluş biçimleri, amaçları ve gelişmeleri üzerinde çeşitli araştırmalara yer vererek bu kuruluş ile çalışanların sınıfsal ve kültürel yapısı arasındaki ilişkileri incelerken örgütsel psikoloji bilimine büyük ölçüde katkıda bulunur. Toplumlara özgü davranışların o toplumun birer sosyal parçası olan örgütlerde ve çalışanlarda yansıması son derece doğaldır. Bu nedenle kişilerin değerlemesi yapılırken içinden geldiği toplumun değerlerinin göz önünde bulundurulmalıdır.



Yönetim Bilimleri İçerisinde Örgütsel Psikolojinin Yeri

Yönetim Organizasyon İlişkisi

Yönetim, insanların işbirliğini sağlama ve onları bu amaca doğru yöneltme iş ve çabalarının toplamıdır. Yönetim sürecinin öznesi insandır. Yöneten ya da yönetilen olarak onun sorumluluk, statü ve rolünü inceler.
Örgüt ya da işletme içerisinde hangi düzeyde olursa olsun insanın insanla ilişkisini, insan için, insanca yaşama ve çalışma sorumluluğunu birlikte düşünmeyi gerektirir. İnsana yakışan, çağdaş yönetim anlayışının felsefesi budur.

İşletme de insan sorunlarının bir tarafını oluşturan şey yönetim ise diğer tarafta da organizasyon vardır. Organizasyon hem bir bilimdir hem de kişiye özgü, içten gelen bir sanattır. Bilimdir çünkü işletmenin sahip olduğu tüm ekonomik varlıkların ve insan emeğinin en etkili bir biçimde kullanılmasını amaçlar ve uzun yıllar boyunca tekrar eden üretim süreçlerinde edinilen tecrübenin felsefesini yapar. Bir diğer açıdan bakıldığında organizasyon işletmeyi amaçlarına götürecek doğru politikayı saptamada başvurulacak bir sanattır.
Organizasyonun en can alıcı noktası, hangi işi hangi kişinin yüklenmesi gerektiği sorusuna bilimsel yöntemlere ve örgüt ilkelerine uygun cevaplar bulmasıdır. Bu özelliğiyle de organizasyon çalışan kişilerin yetenek ve donanımları ile işin gerektirdiği yetki ve sorumluluğu dengede tutacak yolu bulur ve bu dengeyi yaratır.

Yönetim ve organizasyon bilimleri insan ilişkilerini örgüt amaçlarına uygun bir biçimde düzenler.
Yönetim ve organizasyon örgüt içindir diyebiliriz.

Yönetim ve organizasyon bilimlerinin ilkeleri tüm işletmeler ve hatta tüm kurumlar için geçerliyken, örgütsel psikoloji biliminin çalışma alanı endüstriyel işletmelerde insan durumu ve onun sorunlarıyla sınırlıdır. Bir diğer önemli ayrım; Yönetim ve organizasyon bilimlerinde insan, işletmenin amaçlarına doğru yönlendirilirken, örgütsel psikoloji alanında işletme düzeninin ve amacının insana göre yönlendirilmesi temel ilke olarak benimsenmiştir.

İnsan Kaynakları Yönetimi İle İlişkiler
Bu iki bilim dalını yani insan kaynakları ve örgütsel psikolojiyi birbirinden kesin çizgilerle ayırmak son derece zordur. Şunu bilmek yeterli olacaktır. İnsan kaynakları yönetimi, çalışan insanın tüm sorunlarını teknik açıdan ele alıp çözümlerken, örgütsel psikoloji, insanın daha çok ruhsal ve duygusal kaynaklı sorunlarına odaklanmaktadır.