Motivasyonda
Özendirici Araçlar (bir önceki ders notlarından
devam)
Psiko Sosyal
Araçlar
-Çalışmada
Bağımsızlık
-Sosyal
Katılma
-Değer
ve Statü
-Gelişme
ve Başarı
-Çevreyle
Uyum
-Sosyal
Etkinlikler
3- Değer ve
Statü
Yönetici,
çalışanları sosyal ve duygusal bir varlık olarak, çok çeşitli ihtiyaçları,
beklentileri, kaygı ve korkuları olan bir varlık, kısaca insan varlığı olarak
görür ve onlarla buna dayalı bir ilişki biçimi geliştirir. Ya da böyle
olmalıdır. Onların bu özelliklerine bakarak çalışma ortamı içerisinde
kendiliğinden kurulan çeşitli gruplaşmalara, yakınlıklara ve ilişkilere olumsuz
yaklaşmaz. Bunların insan toplulukları içerisindeki doğal süreçler olduğunu
bilir ve kabul eder.
Aynı
zamanda yönetici, çalışanların şu veya bu grupla olan ilişkisinde hangisiyle
daha yakın ya da sıcak ilişkiler geliştireceği konusundaki tercihlerine de
saygı duyar. Aynı şekilde işgörenlerin kişiliklerine ve yaptıkları işlere, bu
işi yapmak için varsa önerilerine ve iş ortamıyla ya da işin yapılma
biçimi/metoduyla ilgili görüşlerine değer vermelidir.
İnsanların
her zaman ve her yaşta takdir edilmeye, değer görmeye ihtiyacı vardır. İş
ortamında bu çalışanın kendine olan güveninin artmasına ve emeğine saygı
duyulduğunu bilmenin verdiği iç huzuru için son derece gereklidir. İşgörenin bu
duygusal ve kendini gerçekleştirmeye yönelik ihtiyacına doğru temelde cevap
verilmesi işletmede başarıyı getirecektir.
Statü,
kişinin çalışma ortamındaki formel yerine işaret eder. Yani kişinin örgüt
yapısı içerisinde tuttuğu yerdir. Yöneticiler
çalışanlarına verdikleri statüde bunun hiyerarşik bir yapıdan çok işlevsel bir
yapıda olmasına dikkat etmelidirler. Yani sadece kağıt üstünde ya da yetki ve
sorumluluk dengesinin iyi kurulmadığı bir statü beklenen motivasyonu
gerçekleştirmede etkisiz kalacağı gibi ilgili kişi ve diğerleri üzerinde
olumsuz etki de yapabilecektir.
Bütün
bu yapı içerisinde her işgörenin kendi yaptığı işi daha iyi yapabilmek için
azmetmesi arzu edilir bir şeydir. Zaten başarının ödüllendirilmesi de buna
yöneliktir. Ancak yöneticinin burada dikkat etmesi gereken husus yaratılan
atmosferin çalışanlar arasında yıkıcı bir yarışmaya yani rekabete dönüşmemesi
olmalıdır. Tatlı bir yarışma, daha iyi yapma ve ödüle ya da beklediği statüye
kavuşma arzusu asla çalışanların birbirlerine düşman kılınacakları ve
birbirlerinin işini baltalamaya çalışacakları düşmanca bir atmosfere
dönüşmemelidir.
Yöneticilerin
asla göz ardı etmemesi gereken bir diğer mesele insanların aynı olmadığıdır.
Dolayısıyla her işgören “kendi”dir ve diğerlerinden farklıdır. Dolayısıyla bu
tür güdülerin etkisi herkeste farklıdır. Bazıları için beğenilmek, takdir
edilmek, ödüllendirilmek çok önemliyken başka birisi için sakin ama doyurucu
bir çalışma temposu ve bunun sürekliliği yeterlidir.
4- Gelişme ve
Başarı
Şunu
rahatlıkla söyleyebiliriz ki bir işletmede başarı ancak o işletmenin
çalışanlarının başarısıyla mümkündür.
Çalışanları kendi kişilik özellikleri ve potansiyelleri çerçevesinde
tanıyıp, onlara yeteneklerini geliştirme ve başarılı olma olanakları sağlandığı
sürece çalışan işletmeyle olan ilişkisi
son
derece sıcak olacak ve bağlılık üzerinden kurulacaktır. Ancak böyle bir atmosfer çalışana örgütü
tarafından sömürülmediği duygusunu verir ve işletmeyle arasında güven temelli
bir bağlılık oluşur. Elbette bütün bunlar da onun işindeki başarısının artması
demektir.
Elbette
bir kimsenin belli bir işteki başarısı ve göstereceği performansın yüksekliği
onun bu işle ilgili sahip olduğu amaçların varlığına bağlıdır. Burada amaç bu
işyerinde belli bir statüyü hedeflemektir elbette. İşte çalışanın bu amaçlarına
varmakta tutarlı ve azimli bir şekilde çabasını sürdürmesi iş ortamının tutarlı
ve sağlıklı bir idari düzene sahip olmasıyla yakından ilgilidir.
5- Çevreyle Uyum
İşgören
çalıştığı çevrenin sadece fiziki koşullarıyla değil sosyal ve psikolojik
koşullarıyla da belirli bir uyum içinde olmak durumundadır. Çalışma yaşamına
atıldığı anda, çalışma arkadaşları, üstleri varsa astları ve diğer personel ile
en kısa sürede kaynaşmalıdır. Bu nedenle tanışma, onları tanıma ve kendini
tanıtma çabasında yalnız bırakılmaması uygun olur. İşyerinde bununla görevli
eleman ya da bizzat üstün kendisi veya bu konuda yetenekli ve gönüllü bir eski
çalışan görev üstlenmelidir. Böyle bir tedbir alışma süresini en aza indirir ve
iş ortamına yeni geleni hem rahatlatır hem de ilk anda işletme ile ilgili bir
güven oluşmasına neden olur.
İşgören
girdiği iş ortamının geleneklerine, alışkanlıklarına ve iş düzenine en kısa
sürede uyum sağlamak durumundadır. Bu şekilde yabancılık duygusu geliştirmez ya
da bu duyguyu kısa zamanda üzerinden atar.
Unutulmamalıdır
ki tıpkı okullarda vb sosyal ortamlarda olduğu gibi iş yerlerinde de var olan
gruplar yeni gelene ilk anda kuşkuyla bakabilirler ya da temkinli (mesafeli)
durabilirler. Yeni geleni içlerine
almaları ve kendilerinden biri olarak görmeleri için belli bir sürenin geçmesi
gerekebilir. İşte yukarıdaki tedbirler yani yeni gelenin iş ortamına
tanıtılması ve iş yerinin gezdirilmesi bu anlamda da olumlu etki yapacaktır.
Bu
konuda en etkili yaklaşımı sergileyecek olanlar yöneticilerdir. O yüzden
yönetici bu “ilk” adımı ciddiye almalı ve üzerinde durmalıdır. Yeni gelene ya da yer değiştirene çıkabilecek
her türlü problemi çözmede, iletişim ve kabul görme konusunda yaşanacak
sorunları aşmada yardımcı olmalıdır. İşgörene ihtiyaç duyabileceği bilgiler
yeterli oranda verilmeli ve onu çalışma ortamının bir üyesi olarak kabul
görmesini ve kendisini de oranın bir parçası olarak hissetmesi için gerekli
düzenlemeler yapılmalıdır.
6- Öneri Sistemi
İşletme
içinde demokrasinin varlığı iş barışı ve verim açısından son derece önemli bir
etkendir. Çalışanların düşünce ve önerilerini açıkça ve özgür bir biçimde
ortaya koyabilmeleri demokratik yapının varlığının göstergesidir. Elbette
ortaya konulan görüş ve önerilerin ciddiyetle değerlendirilmesi ve uygun
olanların hayata geçirilmesi bu anlamda işletme yönetiminin samimiyetini
gösterecektir. Bu tür bir atmosferin işletmede egemen kılınması yöneten ve
yönetilenler arasında iyi bir iletişimin yerleştiği anlamına gelir.
İşgören
ve yönetici arasındaki bu iletişim kanalı önerinin reddedilmesi ile sekteye
uğramamalıdır. Burada yöneticinin şiarı “Gerektiğinde öneriyi reddet ancak
öneriyi sunanı reddetme” olmalıdır. Samimi ve hakkıyla bir değerlemeden sonra
reddedilen öneri işgören tarafından anlaşılacaktır. Ancak sırf çalışanlara
demokrasi duygusunu vermek amacıyla yani iş ola konmuş öneri sisteminin ters
tepeceği akıldan çıkarılmamalıdır. Yani işletme öneri sistemini hakikaten ve
içtenlikle değerlendirip uygulamaya koyacaksa getirmelidir. Aksi halde hiç
getirmemelidir.
Şeffaf
ve demokratik bir işletme yapısı içerisinde çalışanlar düşünce ve görüşlerini
varsa yeni buluşlarını ya da işletme için uygun gördükleri bir yeniliği
cesaretle üstlerine aktaracaklardır. Böylece işletme yönetimine de katılmış
olacaklar ve bu çalışanların iş yaşamındaki tatminini artıracaktır.
7- Sosyal
Uğraşlar
İşletme
içindeki dayanışmayı ve bağlılığı güçlendirmek amacıyla örgütler çeşitli
etkinlikler düzenleme yoluna gidebilirler. Bunları kısaca özetlersek;
-
Çeşitli
spor alanlarında bir takım faaliyetler yürütülebilir. Karşılaşmalar ya da
turnuvalar düzenlenir. Spor tesisleri kurulabilir.
-
Aynı
alanda üretim yapan, faaliyet gösteren başka iş yerlerine geziler
düzenlenebilir. Bu şekilde hem birlikte bir sosyal faaliyet içerisinde
bulunulur hem de çalışanların kendilerini geliştirmeleri ve bilgilenmeleri
sağlanmış olur.
-
Kütüphane,
müze, sergi vs gibi kültürel etkinlikler gerçekleştirilebilir.
-
İşletmenin
kuruluş yıldönümü, yılbaşı veya buna
benzer konularda kutlamalar, müzik şöleni, yemek düzenlenebilir.
Bu
tür düzenlemelerde çalışanlar açısından bir zorunluluk gibi algılanmaması için
mutlaka organizasyonların onlar tarafından yapılması, talebin onlar tarafından
gelmesi ya da organizasyonda yer almaları sağlanmalıdır.
Yöneticiler
bu tür etkinliklerde hem çalışanlarla birlikte olarak bir dayanışma ve bütünlük
duygusu verirler hem de iyi bir gözlemci olmayı başarırlarsa çalışanlarının
serbest ortamlardaki davranışlarını izleyerek onlara dair yeni şeyler
öğrenebilirler. Örneğin inisiyatif alma, kendini dinletme, önerilerini kabul ettirme
gibi konularda başarılı olanların liderlik özellikleri olduğunu keşfedebilirler.